Auto gume temelj su sigurnosti na cesti i čine vašu vožnju bezbrižnom. Pogledajte odličan izbor auto guma i odaberite najbolje za vaš automobil!
10.000 proizvoda
Odluka koje auto gume kupiti nije laka, ali uz dobre smjernice i i jasne upute, odabir se može značajno pojednostaviti. Kada birate auto gume, ne smijete paziti samo na to jesu li odgovarajuće veličine i jesu li ljetne, zimske ili cjelogodišnje. U nastavku ćemo vam objasniti još nekoliko važnih faktora koje treba uzeti u obzir pri odabiru guma za auto.
Prvo i najvažnije, morate biti sigurni u to koju točno veličinu guma trebate. Pridržavajte se dimenzija koje je propisao proizvođač vašeg automobila. Nažalost, ne postoje standardne veličine guma, stoga morate točno znati dimenzije za svoj automobil. Te informacije možete pronaći na bočnoj stijenci postojećih guma na vašem autu.Vaše dimenzije guma moraju pisati i u korisničkom priručniku vašeg vozila, kao i svi ostali podaci o vašem automobilu koji su vam potrebni. Oznaka izgleda otprilike ovako: 255/35 R17 72H. Evo što te oznake označavaju:
Broj 255 oznaka je za širinu gume. Širina gume označena je u milimetrima, a izmjerena je od najšire točke na vanjskoj bočnoj stijenci gume do najšire točke na unutarnjoj bočnoj strani.
Broj 35 oznaka je za omjer širine i visine. To je omjer između visine bočne stijenke i širine gume. Što vam je omjer manji, to je i visina bočne stijenke manja, a to će vam jamčiti bolje prianjanje u zavojima, ali i tvrđu vožnju.
Slovo R (radijalne gume) oznaka je za strukturu gume. Osim radijalnih guma, može još pisati i B(struktura prekriženih pojasa) ili D (dijagonalne gume).
Sljedeća oznaka je broj 17 što označava promjer kotača. Taj broj izražava se u colima (inčima) i označava promjer kotača na koji se stavlja guma.
I posljednja oznaka nam govori o indeksu nosivosti. Indeks nosivosti ili opterećenje prikazuje koliku težinu guma može podnijeti pri maksimalnoj vrijednosti tlaka u gumama. Taj broj može se iščitati iz tablice u kojoj je naveden kapacitet opterećenja koji svaka guma može izdržati. Drugi dio oznake slovo je H koje označava maksimalnu brzinu pri kojoj se guma može homologirati za prijevoz tereta u specifičnim uvjetima. Homologacija znači da je utvrđeno da je guma spremna podnijeti teret i da može obaviti takav posao. Oznake za brzinu su od A(najmanja) do Y (najveća), uz jednu iznimku: H je između U i V.
Neke gume imaju i posebnu OE oznaku koja označava originalnu opremu prilagođenu specifičnim modelima automobila.
Kada ste savladali u potpunosti razumijevanje dimenzija guma koje su potrebne za vaš auto, na red dolaze i ostali čimbenici. Morate razmotriti u kakvim se vremenskim uvjetima najčešće nalazite, kako vozite i koju vrstu vozila imate. U slučaju da živite u planinskim područjima i vaši su uvjeti za vožnju često otežani snijegom i ledom, onda ćete izabrati i zimske gume i ljetne gume. Ako ste pak smješteni u predjelima gdje temperatura ne pada ispod 10°C i gdje su zime blage, onda uzmite ljetne gume jer nema potrebe za kupnjom obje vrste. Za područja gdje povremeno pada snijeg, ali su češći topliji dani, odličan su izbor cjelogodišnje gume. One nude kompromis između ljetnih i zimskih guma, prilagođene su različitim uvjetima, ali ne pružaju optimalne performanse u ekstremnim uvjetima.
Stil vožnje sljedeći je važan čimbenik. Za mirnu i tihu vožnju odaberite gume s niskom oznakom brzine (T ili H). Ove gume su prilagođene za udobnost i smanjenje buke, što ih čini idealnim za vozače koji preferiraju opuštenu vožnju. Ako, međutim, uživate u bržoj i dinamičnoj vožnji, odaberite gume s većom oznakom brzine kao što su V, W ili Y. Ove gume omogućuju bolju stabilnost pri većim brzinama, precizniju kontrolu nad automobilom i poboljšano prianjanje u zavojima. I posljednji čimbenik na koji ne smijete zaboraviti je vrsta vozila. Ako vozite električni automobil, važno je odabrati gume koje su posebno dizajnirane za takva vozila. Gume za električne automobile imaju niski otpor kotrljanja, što povećava trajanje baterije i ukupnu učinkovitost vozila. S druge strane, za vozila na gorivo, trebate se fokusirati na gume koje pružaju dobru ravnotežu između performansi i ekonomičnosti.
Na kraju, europske oznake na gumama mogu vam dodatno pomoći pri odabiru. Ove oznake pružaju ključne informacije o potrošnji goriva, prianjanju na mokroj podlozi i razini buke. Gume s višom ocjenom za potrošnju goriva smanjuju otpor kotrljanja i pomažu u štednji goriva. Ocjena prianjanja na mokroj podlozi informira vas o sposobnosti guma da se zaustave na mokrim cestama, što je ključno za sigurnost. Razina buke mjeri vanjsku buku koju guma proizvodi tijekom vožnje, što može utjecati na udobnost vožnje.
U svibnju 2021. godine Europska unija uvela je Odredbu (EU) 2020/740 koja je promijenila način na koji se označavaju gume. Nove EU oznake pružile su detaljnije informacije koje su postale dostupne na internetu - što je uveliko olakšalo kupcima da donesu ispravnu odluku. Stara EU oznaka prikazivala je samo klasu guma s obzirom na otpor kotrljanja, prianjanje na vlažnim površinama i vanjsku buku kotrljanja, a nova oznaka sadrži još i dodatne informacije o radu guma i kada su snijeg i led u pitanju. Ljestvica klasa sada ima 5 umjesto 7 klasa i označene su od A do E.
Što nam novo govore unaprijeđene oznake? Ocjena za prianjanje na vlažnim površinama govori nam kolika je mogućnost gume da se zalijepi za cestu dok je mokra. Ocjenjuje se kakve su performanse guma na mokrim i skliskim cestama, a to se prikazuje u klasama od A do E. Ove klase dobar su pokazatelj kako će guma reagirati, to jest, koliko ćete brzo zakočiti u skliskim uvjetima. Naravno, uvijek trebate držati pravilan razmak jer oslanjanje 100% na gume nije najbolje. Što odaberete višu klasu gume, to ćete trošiti manje goriva i manje zagađivati okoliš. Raspon klasa je također od A do E, gdje A označava najbolju potrošnju goriva, a E najgoru. Ova oznaka zapravo govori da gume s manjom potrošnjom goriva zahtijevaju manje energije za kotrljanje. I treći čimbenik koji je prikazan na oznaci je ocjena buke. Ova ocjena prikazuje koliku buku će stvoriti guma kada vozite automobil. Razina buke ima tri klase A, B i C. Gume s niskom razinom buke proizvode između 67 i 71 dB, dok najglasnije proizvode između 72 i 77 dB. Takve gume stvaraju veliku buku što šteti okolini, stoga je važno pripaziti na ovu ocjenu prilikom odabira novih guma jer ćete i sebi učiniti uslugu dok vozite.
Kao što smo već spomenuli, nove oznake imaju i neke nove simbole koji prije nisu postojali na EU oznakama, a to su QR kod, oznaka vrste guma, ikona snijega i ikona leda. QR kod unaprjeđenje je koje olakšava pristup informacijama na internetu. Pomoću tog QR koda možete pristupiti EU bazi podataka koja će vam pružiti sve potrebne informacije o toj auto gumi. S druge strane, ne može baš sve pisati na internetu pa je oznaka za vrstu gume savršen pokazatelj o kojoj se točno vrsti radi. Ikona snijega na gumi (3PMSF) inovativno je rješenje jer slikovito prikazuje je li guma pogodna za ozbiljne snježne uvjete. Simbol se sastoji od planine i pahuljice u sredini. Ikona leda na gumi također je slikovit prikaz koji označava da guma ima kraću udaljenost kočenja na cestama prekrivenim ledom.
Koliko bi gume zapravo trebale trajati i može li im se životni vijek produljiti? Brojni čimbenici utječu na vaše auto gume, ali postoje načini na koje ih možete dobro očuvati. Vrlo je važno produljiti, što je više moguće, trajanje auto guma jer tako stvarate manje otpada i manje štetite okolišu, a i vi imate manji trošak jer nemate često velike izdatke. Naravno, ako često prelazite veliku kilometražu, teško ćete zaustaviti brzo trošenje guma. No, mjere opreza mogu vam i dalje uvelike pomoći u očuvanju guma.
Jedan od načina je redovito provjeravanje tlaka u gumama. Ako vam je tlak prenizak, gume se brže troše, stoga barem jednom mjesečno provjerite tlak u gumama na autu. Također, ako vam je preniski tlak u gumama trošit ćete i više goriva, što je još jedan trošak koji ne želite. Trošenje guma možete usporiti i pravilnim skladištenjem kada ih ne koristite. Pospremite gume na mjesto s umjerenim temperaturama i bez vlage. Još jedan važan savjet je izbjegavanje udaraca. Pazite kako se penjete na pločnik jer će jaki udarci ubrzati trošenje guma.
Nakon pet godina, gume biste trebali odnijeti kod vulkanizera na provjeru, umjesto da ih sami montirate. Starost vaših guma možete provjeriti prema “DOT guma” oznaci. Ona se sastoji od četveroznamenkaste šifre, u kojoj su prve dvije znamenke tjedan proizvodnje, a druge dvije godina. Tako možete biti sigurni kada ste kupili gume i ne morate razmišljati ili se prisjećati koje je to godine bilo. Iako vaše gume mogu izgledati u dobrom stanju, 10 godina starosti je granica nakon koje bi se gume svakako trebale zamijeniti zbog sigurnosti. Ako su vaše gume već poprilično istrošene, zakon propisuje da se gume moraju zamijeniti kada visina gazećeg sloja bude manja od 1,6 mm. To možete provjeriti prema indikatorima istrošenosti, malim izbočenim dijelovima između slojeva koji su u direktnom kontaktu s cestom. Vrlo je važno ne zanemariti ove smjernice jer jako istrošene gume mogu dovesti do problema poput aquaplaninga (gubitak kontrole na mokroj cesti), otežanog kretanja i proklizavanja pri kočenju.
Osim redovitog održavanja, ključno je odabrati odgovarajuće gume prema sezoni. Zimske gume osiguravaju bolju kontrolu i sigurnost u uvjetima poput snijega i leda, dok ljetne gume pružaju bolje performanse na suhim i toplim cestama. Međutim, ako ne želite mijenjati gume prema sezoni, cjelogodišnje gume mogu biti dobra opcija. Iako nisu specijalizirane kao zimske gume ili ljetne gume, cjelogodišnje gume su dizajnirane da se prilagode različitim vremenskim uvjetima i omogućuju stabilnost i sigurnost tijekom cijele godine.
Važno je znati kada je pravi trenutak za zamjenu auto guma. Zimske gume treba zamijeniti na vrijeme, obično prije nego što se temperature značajno povećaju, jer se u toplijim uvjetima brže troše. Slično vrijedi i za ljetne gume, koje treba mijenjati prije nego što temperature padnu ispod sigurnog raspona za njihovu optimalnu upotrebu. Ako birate cjelogodišnje gume, redovito provjeravajte njihovo stanje, jer se one troše ravnomjernije tijekom cijele godine i mogu zahtijevati zamjenu ranije nego što biste to očekivali za sezonske gume.
Ono što je još izrazito važno kod produljivanja životnog vijeka gume je okretanje gume. To znači da kada montirate gume, prednje gume prebacujete straga i obrnuto. Okretanje je važno jer se sve gume ne troše jednako na automobilu. Automobili s prednjim pogonom brže troše prednje gume, dok se kod automobila sa stražnjim pogonom brže troše stražnje gume. Gume biste trebali okretati nakon prijeđenih 10.000 km, što je često i vrijeme servisa, pa ćete imati dobar podsjetnik. Okretanje možete napraviti i prilikom mijenjanja guma.
Međutim, ne mogu se sve auto gume okretati kako god. Usmjereni profili guma mogu biti postavljeni samo u jednom smjeru, što znači da ih možete mijenjati samo naprijed-nazad, a ne lijevo-desno. Za asimetrične gume raspored montaže nije bitan, pa ih možete potpuno okretati. No, nemojte zanemariti činjenicu da možda ne biste trebali ovo raditi sami. Iako je okretanje guma korisno, ako sami postavljate gume, nemojte eksperimentirati.
Okretanje guma osobito je važno za auto gume koje su izložene različitim opterećenjima ovisno o tipu vožnje i vozilu. Kada vozite s zimske gume ili ljetne gume, okretanje može pomoći ravnomjernom trošenju, čime se produljuje njihov životni vijek. Isto vrijedi i za cjelogodišnje gume, koje su dizajnirane za cjelogodišnju upotrebu, pa je redovito okretanje ključ za njihovu dugotrajnost.
Zimske gume mogu se posebno brzo trošiti ako ih ne rotirate redovito, jer često podnose velike napore na skliskim cestama. Isto tako, ljetne gume koje su izložene vrućem asfaltu mogu neravnomjerno trošiti prednji i stražnji dio automobila. Kod cjelogodišnje gume, koje se koriste u raznim vremenskim uvjetima, okretanje osigurava da se guma ravnomjerno troši bez obzira na sezonu. Redovita praksa okretanja, zajedno s odgovarajućim održavanjem auto guma, može u konačnici produžiti vijek trajanja i osigurati bolju sigurnost na cesti.
Ako se pridržavate ovih preporuka, bit ćete sigurni da će vaše zimske gume, ljetne gume i cjelogodišnje gume trajati što je dulje moguće, uz optimalnu učinkovitost i sigurnost tijekom vožnje.
Glavna razlika između ljetnih i zimskih guma leži u njihovoj strukturi. Zimske gume su mekše, što omogućuje bolje prianjanje na hladnim temperaturama, ali to također znači da bi na visokim ljetnim temperaturama postale previše mekane. One imaju pet puta više odvodnih kanala u usporedbi s ljetnim gumama i dublje profile, što ih čini idealnim za teške i mokre zimske uvjete.
S druge strane, ljetne su gume su dizajnirane za puno veće temperature. Optimalna temperatura za ljetne gume je 25°C, kada pružaju najbolje performanse. Prilagođene su za ljetno vrijeme i nikako se ne smiju koristiti zimi jer gube elastičnost na niskim temperaturama. To značajno narušava kvalitetu vožnje, posebno pri kočenju, kada je potrebno više vremena za zaustavljanje u usporedbi sa zimskim gumama. Postoje još i cjelogodišnje gume koje su miks ljetnih i zimskih guma. Ove gume su dizajnirane za vožnju u različitim vremenskim uvjetima, ali nikada ne pružaju iste performanse kao specijalizirane ljetne ili zimske gume. Cjelogodišnje gume su prikladne za vozače koji žive u područjima s umjerenom klimom, gdje su vremenski uvjeti relativno stabilni.
Kada zamijenite gume, ne biste ih trebali ostaviti na otvorenom jer to može oštetiti gume. Gume bi se trebale čuvati na suhom i hladnom prostoru koji je zatvoren. Prije nego što pospremite gume, a nakon skidanja s automobila, trebali biste napraviti nekoliko stvari koje će vam biti od koristi prilikom sljedećeg korištenja. Nakon skidanja, pregledajte svaku gumu i očistite je kako ne bi zahrđala te kako bi se najbolje očuvala do sljedeće sezone. Svoje auto gume možete skladištiti u garaži, podrumu ili u prostoru za skladištenje u vrtu, ali svakako pripazite da je to mjesto suho i da ne dolazi izravna sunčeva svjetlost na gume.
Pazite da gume ne probušite stavljajući ih na nečisto mjesto izbjegavajte situacije u kojima bi mogle doći u kontakt s iskrama, primjerice od zavarivanja, ako ih skladištite u podrumu. Ako vam gume imaju felge onda je najbolje da ih skladištite uspravno jednu do druge, ako imate mjesta ili u jednom sloju jednu na drugu. Ako vaše gume nemaju felge, pohranite ih stojeći, jednu do druge. Na taj način gume će se najmanje deformirati.
Pravilno skladištenje guma osigurava njihovu dugovječnost i optimalne performanse kada ih ponovno montirate na vozilo. Pazite da su gume uvijek na suhom i hladnom mjestu te da su čiste prije skladištenja kako biste osigurali njihovu dugotrajnost i sigurnost prilikom sljedeće uporabe.
Zamjena guma možda izgleda kao težak posao, ali uz dobre smjernice i bez straha, gumu na autu možete lako promijeniti. Za početak, zaustavite se negdje gdje je sigurno, a ako vam je guma pukla nasred ceste, nemojte pretjerano trzati volanom kako biste sigurno došli do mjesta gdje ćete imati prostora za promijeniti gumu. Ako ne možete se pomaknuti na sigurno, onda obucite reflektirajući prsluk i osigurajte prostor kako bi i drugi vozači znali da moraju pažljivije voziti.
Kada ste sigurno stali morate provjeriti imate li svu potrebnu opremu za promjenu gume; a to su: dizalica, ključ i naravno, rezervna guma. Nakon što imate sve što vam je potrebno uzmite ključ i s ravnim krajem ključa otpustite sve matice koje pričvršćuju gumu. Otpustit ćete ih tako da ćete okretati ključ u smjeru suprotnom od kazaljke na satu, no nemojte ih skroz otpustiti,već samo do pola. Zatim postavite dizalicu ispod okvira auta, pored gume koja je pukla. Automobili obično imaju metalni dio namijenjen za postavljanje dizalice, što će vam olakšati posao. Kada ste postavili dizalicu, krenite okretati ručicu u smjeru kazaljke na satu i podignite gumu malo od tla. Kada je guma dovoljno podignuta, nastavite otpuštati matice i skinite gumu.
Kada ste skinuli staru uzmite novu gumu i poravnajte ju s pričvrsnim maticama i zatim ju gurnite do kraja istih tih matica koje vire kroz felgu. Spustite auto na tlo, ali pazite da se težina auta još ne oslanja potpuno na gumu. Zategnite matice ključem što čvršće možete, a zatim potpuno spustite auto na tlo .Na kraju, nemojte zaboraviti provjeriti tlak u novopostavljenoj gumi. Ako je tlak u redu, spremni ste nastaviti svoj put!
Prvo što se treba naglasiti je da ratkape nisu felge, one su zapravo poklopci kotača i felgi koji ih štite od kamenčića i soli zimi. One također daju i estetski doprinos kotačima jer poboljšavaju cjelokupan izgled.
Veličina ratkapa trebala bi u potpunosti odgovarati vašoj gumi. One se kreću u veličinama od 13 do 17 cola,a to naravno ovisi o veličini vozila. Važno je odabrati pravu veličinu jer prevelike ili premale ratkape mogu biti krivo postavljene, što može izazvati probleme prilikom vožnje. Ono što je također važno je materijal od koji su ratkape napravljene. Različiti materijali nude različite karakteristike i prednosti. Na primjer, čelične ratkape su popularne zbog svoje izdržljivosti i pristupačnoj cijeni. One pružaju dobru zaštitu kotačima i lako se održavaju. S druge strane, plastične ratkape nisu toliko izdržljive na udarce, iako im je cijena uvijek vrlo pristupačna. Aluminijske ratkape i legure metala bolji su izbor ako tražite atraktivan izgled ratkapa. One jesu skuplje, ali svakako će podići ukupan izgled vašeg automobila.
Također, nemojte zanemariti niti stil ratkapi jer on jako utječe na izgled automobila. Klasični stilovi ratkapa često su neutralni i imaju jednostavan dizajn, te su stoga pogodni za svaki automobil. Sportski stilovi, koji su agresivniji, daju dinamičnu notu automobilu i idealni su za sportske automobile. Luksuzni stilovi vrlo su elegantnog dizajna i savršeno pristaju luksuznim vozilima, dok su moderni stilovi namijenjeni za one koji pridaju veliku pažnju izgledu svog vozila. Boja ratkapa također igra veliku ulogu u izgledu vašeg auta. Možete odabrati boju koja se slaže s bojom automobila za skladan izgled ili boju koja kontrastira kako biste privukli više pogleda. Ratkape dolaze u različitim završecima, kao što su mat i metalik. Svjetlije boje ratkapa mogu biti lakše za održavanje jer su manje podložne vidljivim ogrebotinama i prljavštini. S druge strane, tamnije boje mogu izgledati elegantnije, ali mogu naglašavati prljavštinu kada pada kiša ili snijeg te zahtijevaju češće čišćenje.