La Molnar , Dalibor Talajić - Ljiljana Molnar Talajić bila je posljednji veliki verdijanski sopran, nezaboravna Aida, diva koja je...
Pročitaj višeLjiljana Molnar Talajić bila je posljednji veliki verdijanski sopran, nezaboravna Aida, diva koja je sedamdesetih godina pjevala u svim najvećim svjetskim opernim kućama s najslavnijim opernim pjevačima. U knjizi La Molnar objedinjena su sjećanja, uspomene odrastanja i života sa slavnom majkom koje je nakon smrti Ljiljane Molnar Talajić 2007. godine zapisivao njezin sin Dalibor Talajjić, akademski glazbenik, strip crtač medjunarodne karijere i spisatelj. Talajićeve uspomene u knjizi kronološki prate biografiju Ljiljane Molnar Talajić koju piše muzikologinja, glazbena kritičarka i osobna prijateljica velike La Molnar.
U crticama Dalibora Talajić o njegovoj majci doznajemo zašto je, pored princa Reinera i princeze Grace od Monaca, kleknula samo ispred Marije Callas; koju je uspavanku La Molnar telefonski pjevala svom sinu i kakvi su bili njegovi Božići dok je mama bila na turnejama… I sam glazbenik i vrstan spisatelj, Dalibor Talajić na jedinstven način opisuje svoj doživljaj majčinih interpretacija: „Njezin Requijem bio je gotovo misao, koliko je bio tiho otpjevan. (…) Slijedi glasan finale koji pred sam kraj postaje piramida buke koju orkestar i zbor grade svom svojom snagom i onda na samom vrhu te piramide, upravo se sopran izbori za primat, i iznad svih grmi i jače i trajnije…“
Jagoda Martinčević rekonstruirala je blistavu karijeru Ljiljane Molnar Talajić od odrastanja u Bosanskom Brodu i školovanja u Sarajevu preko preseljenja u Zagreb, osvajanja velikih svjetskih pozornica sve do koncertnih nastupa i pedagoškog rada.
Ljiljana Molnar rodila se 30. prosinca 1937. u Bosanskom Brodu, u obitelji oca željezničara Ivana podrijetlom iz Gorskog Kotara i majke Marije rodom iz Podsuseda. S 13 i pol godina upisala je teoretsko-nastavnički program na glazbenoj školi u Sarajevu, a učila je svirati glasovir i flautu. Na prijemnom ispitu za Akademiju bila je odbijena kao „uništeni glas“, ali za sljedeći prijemni ispit pripremala ju je glazbena pedagoginja Bruna Špiler, zahvaljujući čijem je znanju i podršci Ljiljana Molnar uspjela položiti prijemni ispit i sljedeće godine dobiti stipendiju. Godine 1960. debitirala je u Sarajevskoj operi kao Mozartova Grofica i dobila angažman koji je trajao 15 godina.
Prvu audiciju u njujorškoj Metropolitan operi koju joj je 1965. godine ponudio menadžer William Steiner je odbila, ali tri godine kasnije Steiner joj je organizirao audiciju u Dubrovniku pred Zubinom Mehtom koji joj je odmah ponudio nekoliko predstava Aide na festivalu Maggio musicale fiorentino već sljedeće 1969. godine. Na festivalu se dogodio i njezin prvi Requiem G. Verdija: naučila je zahtjevnu sopransku dionicu u dva tjedna! Bio je prvi u nizu koji će joj poput Aide obilježiti dvanaestogodišnju karijeru kojom je osvojila svijet.
Kako svjedoči Jagoda Martinčević: – Nikada uživo nisam čula ljepši sopranski glas. Glas koji je imao djevojačku slatkoću i zrelu dramatičnost u jednoj večeri. Nikad takva piana i takve kozmičke visine koje su se u finalu Aidine Triumf scene prelijevale preko cijelog ansambla, bez obzira bila to Aida u ogromnom prostoru veronske Arene ili u kazališnoj kući.
ISBN | 9789538209260 |
Uvez | tvrdi |
Autor | Dalibor Talajić |
Format | 25 x 25 cm |
Broj stranica | 112 |