UDRUGA BIJELI VAL, INSTITUT ZA ETNOLOGIJU I FOLKLORISTIKU, ŠKOLSKA KNJIGA, 2014.
Knjiga
Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas pokriva povijest umjetnosti performansa u Hrvatskoj od dadaističkih uličnih akcija zagrebačke trupe srednjoškolaca Traveleri 20-ih godina prošloga stoljeća pa sve do danas. Kao završne godine uzete su dvije: 2010. godina kao godina smrti anarho-oca hrvatskoga performansa u zemlji i u regiji (ex-Yu) – Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija G. Lauera, te 2013. godina kada RH ulazi u EU, ili kao što neki teoretičari korporatizma govore o obrnutom slijedu neokolonijalne kastracije tog ekonomski post/apokaliptičnoga razdoblja. Tomislav Gotovac svojim je izvedbenim konceptima kreativno djelovao na umjetnost performansa Marine Abramović, što vrlo često otvoreno i srčano potvrđuje i sama umjetnica.
Uz svako su teorijsko poglavlje knjige priloženi i razgovori s pojedinim umjetnicima/umjetnicama performansa kao i s pojedinim glumcima, glazbenicima i teoretičarima i povjesničarima umjetnosti, odnosno književnosti koji su pristupali bilo iz teorijskih ili praktičnih – umjetničkih intencija akcionističkoj i performerskoj sceni. Ukupno je uvršteno 149 razgovora što ih je autorica vodila i objavljivala od 1999. godine u dvotjedniku
Zarez, tako da razgovori imaju dokumentaristički karakter s obzirom na vrijeme vođenja razgovora. Tako i taj razgovorni, praktični dio knjige prati kronologiju, odnosno kronotop
(u Bahtinovu određenju) hrvatskoga performansa, čime se i živom riječjunjihovih aktera ocrtava taj izuzetno značajni žanr žive umjetnosti u našoj regiji.
Knjigu
Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas izdala je Školska knjiga u suradnji s Udrugom Bijeli val i Institutom za etnologiju i folkoristiku.
IZ RECENZIJA
Knjiga
Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas Suzane Marjanić prvo je cjelovito djelo o povijesti hrvatskoga performansa, u povijesnom kontinuitetu od dvadesetih godina prošloga stoljeća (dadaističkih akcija grupe Traveleri, zenitističkih akcija Marijana Mikca, Dadaističke matinejeu Osijeku) do danas, s posebnom posvetom rodonačelniku ovoga izvedbenog žanra u Hrvatskoj, Tomislava Gotovca.
Ines Prica, Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Držim da je knjiga Suzane Marjanić jednako značajna gledano i iz pozicija izvedbenih studija, kulturne antropologije, slobodarskih i animalističkih pozicija te kulturalne teorije. Iz autoričinih je analiza i zapisa moguće pročitati društvenu i socijalnu, gospodarsku situaciju, dadu se naslutiti dominirajuće paradigme, kao i promjene paradigmi, kojima smo bili svjedocima a i kojima i danas svjedočimo.
Dubravka Crnojević-Carić, Akademija dramske umjetnosti, Zagreb
Šifra: 060947
ISBN: 978-953-0-60947-1