Nova pravila za romobile: Evo gdje i koliko brzo ih se smije voziti

Nova pravila za električne romobile uvode strože mjere za sigurnost u prometu. Cilj je bolje regulirati ova popularna prijevozna sredstva.

Nova pravila za romobile: Evo gdje i koliko brzo ih se smije voziti

Električni romobili su u posljednje vrijeme doživjeli eksplozivan porast popularnosti, postavši omiljeno prijevozno sredstvo zbog svoje jednostavnosti korištenja i niskih troškova. Međutim, s uvođenjem novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je stupio na snagu 30. srpnja 2022., vlasnici ovih vozila suočeni su s nizom novih pravila i ograničenja. Ovaj zakon donosi značajne promjene u regulaciji vožnje električnih romobila, s ciljem povećanja sigurnosti u prometu i boljeg integriranja ovih vozila u postojeću infrastrukturu. Za vozače to znači prilagodbu novim obvezama, uključujući striktne propise o dozvoljenim površinama za vožnju i sigurnosnim mjerama koje moraju poštovati.

Nova kategorija vozila: Osobna prijevozna sredstva

Električni romobili sada pripadaju novoj kategoriji vozila nazvanoj "osobna prijevozna sredstva". Ova kategorija obuhvaća i druga vozila poput električnih monocikala, segwaya i sličnih uređaja. Osobna prijevozna sredstva definirana su kao vozila koja nisu razvrstana u postojeće kategorije prema važećim propisima, nemaju sjedeće mjesto, a radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili trajna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW. Također, ova vozila na ravnoj cesti ne smiju razviti brzinu veću od 25 km/h. Ova kategorizacija ima za cilj regulirati upotrebu manjih, lakših vozila koja su u porastu zbog svoje efikasnosti u urbanim sredinama. Očekuje se da će ovaj potez povećati sigurnost u prometu, posebno u gusto naseljenim područjima gdje je sve veća prisutnost ovakvih vozila. Regulacija također omogućava bolju kontrolu i nadzor nad upotrebom ovih uređaja, smanjujući rizik od nesreća i neodgovorne vožnje.

Pravila vožnje i obveze vlasnika električnih romobila

Prema novim pravilima, električni romobili i slična vozila smiju se kretati isključivo biciklističkim stazama ili trakama u smjeru kretanja. Na mjestima gdje te staze ili trake ne postoje, romobili se smiju kretati pločnicima, odnosno površinama namijenjenim za pješake, ali uz obvezno poštivanje sigurnosti drugih sudionika u prometu. Ova pravila jasno definiraju dozvoljene površine za vožnju kako bi se smanjili potencijalni konflikti između pješaka i vozača romobila. Vozači su također obvezni pridržavati se ograničenja brzine od 25 km/h, a to dodatno osigurava sigurnost svih sudionika u prometu. Kako bi se izbjegle opasne situacije, zakon propisuje i nošenje zaštitne kacige, kao i reflektirajuće odjeće u uvjetima smanjene vidljivosti. Ove mjere imaju za cilj povećati odgovornost vozača i smanjiti broj nesreća u kojima sudjeluju električni romobili.

Nošenje zaštitne kacige

Svi vozači električnih romobila obvezni su nositi kacige tijekom vožnje kako bi se smanjio rizik od ozbiljnih ozljeda glave u slučaju nesreće ili pada. Ova mjera je posebno važna u urbanim sredinama, gdje su vozači često izloženi raznim opasnostima, poput sudara s vozilima ili padova zbog nepravilnih površina. Kacige pružaju ključnu zaštitu, smanjujući rizik od teških povreda koje mogu imati dugotrajne posljedice po zdravlje. Nepridržavanje ovog pravila može rezultirati novčanim kaznama, ali što je važnije, može ugroziti vašu sigurnost. Stoga, uvijek nosite kacigu kako biste zaštitili sebe dok uživate u vožnji. U nastavku pročitajte i ostala pravila za vožnju električnog romobila. 

  • Reflektirajuća odjeća: Noću i u uvjetima smanjene vidljivosti vozači moraju nositi reflektirajući prsluk ili drugu reflektirajuću odjeću. Ova odjeća čini vozače vidljivijima ostalim sudionicima u prometu, posebno u uvjetima slabije osvijetljenosti ili nepovoljnih vremenskih uvjeta. Reflektirajuće površine na odjeći pomažu vozačima automobila i drugim sudionicima u prometu da na vrijeme uoče vozače romobila, a to smanjuje rizik od sudara. Ova obaveza je ključna za povećanje sigurnosti, pogotovo u noćnim satima kada je vidljivost smanjena.
  • Ograničenje brzine: Najveća dozvoljena brzina električnog romobila je 25 km/h. Ovo ograničenje je postavljeno kako bi se smanjio rizik od nesreća i kako bi se omogućila bolja kontrola nad vozilom u urbanim sredinama. Brzina veća od 25 km/h smatra se opasnom, posebno na površinama gdje se vozači romobila kreću u blizini pješaka ili na prometnim biciklističkim stazama. S obzirom na to da romobili nisu opremljeni istim sigurnosnim značajkama kao automobili, niža brzina pomaže u smanjenju ozbiljnosti ozljeda u slučaju nesreće.
  • Snaga motora: Najveća dozvoljena snaga elektromotora je 600 W. Ova specifikacija ograničava snagu romobila kako bi se osiguralo da vozila ne prelaze brzinu koja bi bila teže kontrolirati ili opasna u urbanim uvjetima. Ograničavanje snage također sprječava modifikacije koje bi mogle učiniti romobil prebrzim i nesigurnim za vožnju na površinama namijenjenim biciklistima i pješacima. Snažniji motori također bi mogli izazvati brže trošenje komponenata romobila, a to bi moglo dovesti do većeg broja tehničkih kvarova.
  • Zabrana slušalica: Zabranjeno je korištenje slušalica u oba uha tijekom vožnje. Ova zabrana je uvedena kako bi vozači mogli bolje percipirati zvukove iz okoline, poput zvuka automobila, biciklista ili pješaka, a to je ključno za izbjegavanje nesreća. Korištenje slušalica u oba uha značajno smanjuje svijest o okolini, a to povećava rizik od nesreća, posebno u prometnim područjima. Dopušteno je korištenje slušalice u jednom uhu kako bi vozač mogao komunicirati ili slušati navigacijske upute, ali drugo uho mora ostati slobodno za percepciju zvukova iz okoline.
  • Vožnja sa slušalicama u oba uha: Kazna iznosi 300 eura. Ova visoka kazna odražava ozbiljnost rizika povezanog s vožnjom sa slušalicama u oba uha, a to značajno smanjuje vozačevu svijest o okolnom prometu. Ova praksa može dovesti do opasnih situacija, jer vozač ne može čuti zvukove poput trube automobila, zvona biciklista ili upozorenja drugih sudionika u prometu. Kazna je postavljena tako visoko kako bi vozače odvraćala od ove potencijalno opasne navike.

  • Kretanje površinama za pješake i zonama smirenog prometa: U slučaju da ne postoje biciklističke staze ili trake, električni romobili smiju se kretati površinama za pješake i zonama smirenog prometa, dok biciklisti moraju voziti što bliže desnom rubu kolnika. Ova mogućnost omogućuje vozačima romobila da nastave svoju vožnju čak i kada infrastruktura nije idealno prilagođena njihovim potrebama. No, pri kretanju ovim površinama, vozači moraju biti posebno oprezni i paziti na pješake, držeći se smanjenih brzina kako bi izbjegli nesreće. U zonama smirenog prometa, gdje se promet vozila odvija sporije, vozači romobila trebaju prilagoditi svoju vožnju kako bi osigurali sigurnost svih sudionika u prometu.
  • Nenošenje kacige: Kazna iznosi 30 eura. Ova relativno niska kazna postavljena je kako bi potaknula vozače da redovito nose kacige, bez dodatnog financijskog opterećenja. Međutim, unatoč iznosu kazne, nenošenje kacige može imati ozbiljne posljedice u slučaju nesreće, a to je glavni razlog zašto je zakonodavac uveo ovu obvezu. Redovita primjena ove kazne može značajno doprinijeti povećanju svijesti o važnosti zaštite glave među vozačima električnih romobila.
  • Vožnja izvan predviđenih površina: Kazna iznosi 60 eura. Ova kazna se primjenjuje na vozače koji se ne pridržavaju pravila o kretanju po biciklističkim stazama ili predviđenim površinama. Vožnja izvan ovih područja može ugroziti sigurnost pješaka i drugih sudionika u prometu, te stvoriti potencijalno opasne situacije. Kazna je osmišljena da osigura da vozači ostanu unutar jasno definiranih područja, čime se povećava sigurnost na javnim površinama.
  • Prekoračenje brzine: Kazna iznosi 130 eura. Ova kazna odnosi se na vozače koji prekorače propisanu brzinu od 25 km/h, a to je maksimum dozvoljen za električne romobile. Prekoračenje brzine povećava rizik od nesreća, posebno u urbanim područjima gdje su pješaci i drugi sudionici u prometu blizu. Stroga primjena ove kazne ima za cilj održavanje sigurnih brzina i smanjenje broja nesreća uzrokovanih prekomjernom brzinom vozača romobila.
  • Ostavljanje romobila bez nadzora: Ako tvrtke koje iznajmljuju romobile ostave romobile na površinama za kretanje vozila i pješaka, kazna iznosi 130 eura. Ova kazna je uvedena kako bi se spriječilo neodgovorno ostavljanje romobila na prometnim površinama, a to može ometati pješake i vozila. Romobili ostavljeni bez nadzora često stvaraju opasnost, posebno za osobe s invaliditetom ili starije osobe, koje se mogu spotaknuti ili imati poteškoće u kretanju. Kazna potiče tvrtke na odgovorno upravljanje svojim flotama, osiguravajući da romobili ne budu prepreka na javnim površinama.
  • Pomoćna pješačka sredstva: Uz električne romobile, zakon je uveo i novu kategoriju vozila nazvanu "pomoćna pješačka sredstva", koja uključuje romobile bez motornog ili električnog pogona, dječje bicikle, koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke i slična vozila. Ova vozila ne smiju se koristiti na kolniku, čime se dodatno osigurava sigurnost u prometu. Zabrana njihove upotrebe na kolnicima uvedena je kako bi se izbjegli sudari s motornim vozilima, koji bi mogli rezultirati ozbiljnim ozljedama. Ova pravila također pomažu u očuvanju sigurnosti pješaka i osiguravaju da se pomoćna pješačka sredstva koriste u odgovarajućim i sigurnim uvjetima, kao što su pješačke staze, parkovi ili igrališta.